søndag 31. mai 2009

What if this is as good as it gets?

Lurte Jack Nicholsen på i en film jeg så en gang. Jeg tenker på det en gang i blant, og da også idag; hva hvis dette er så bra som det blir? I så tilfelle er det fantastisk, for jeg er solbrent, jeg har vondt i smilerynkene og jeg ler fortsatt. Fine dagen som kunne by på all slags morsomheter!

På brygga i dag satt det en kar på bordet ovenfor meg mens jeg leste i en bok og ventet på en venninne. Han kikket på meg og vrælte umiddelbart til sine venner: "se på auan hennes, ho e nordlenning!" Denne episoden blandet med den der kunden kikket ut i lokalet og pekte på meg og sa: "deg har jeg en avtale med, du ser ut som en nordlenning, frodig", får meg til å kikke meg i speilet mens jeg lurer på hva det er som gjør det. Så lenge jeg holder den relativt store munnen min lukket burde det ikke være noe som indikerer at jeg fra nordafor folkeskikken. Min venninne Frøken Hurramegrundt ville imidlertid vært uenig og sporenstraks hentet frem pekestokken og pekt ut mine lave bein og mine høye kinnbein. Jeg ser det nå når jeg skriver det at det er der vi har blingset, vi som er fra nordafor folkeskikken, man skal ha høye bein og lave kinnbein og ikke motsatt. Det er rett og slett en glipp, antagelig skjedd idet russespriten gjorde sitt inntog og forandret nordfylket en gang for alle. (og før noen nå tror dette er på 1990-tallet, det er det ikke, det var pomorhandelen på 1800-tallet.)

Ingen kommentarer: