søndag 1. mai 2011

1.mai vi er så glad i

Jeg undrer på hvor mange som kommer til å legge inn tog på kalenderen i dag all den tid 1.mai i år faller beleilig på en søndag. På min facebook (som langt i fra er et representativt utvalg) står det ikke et ord om arbeidernes kamp for like rettigheter, derimot var det i går en rekke kommentarer om natt til 1.mai-festen og i dag virker det som at alle er bakfulle. Jeg skal heller ikke gå i tog, men det er ikke fordi jeg ikke støtter opp under lik lønn for lik jobb og de andre flotte parolene. Det er fordi jeg er eiendomsmegler og jeg kan ikke for mitt bare liv se for meg at det hadde vært akseptert av noen aksjonærer at eiendomsmeglerne kom spaserende med våre paroler.

De aller fleste eiendomsmeglerne jeg kjenner jobber på provisjon, noe som betyr at dersom de ikke selger noen boliger en måned får de heller ingen lønn. Hvilke andre yrker kan vi si det samme om? Hvilke andre arbeidere kan jobbe en hel måned for så å motta lønnslippen hvor det står at de får utbetalt kroner 523 i kjøregodtgjørelse?

De aller fleste eiendomsmeglere jeg kjenner er på telefonen hele tiden, noe som betyr at de har en arbeidstid som strekker seg fra 08.00 til 21.00 hver eneste dag i tillegg til at de selvsagt jobber i helgen. Hvilke andre arbeidsgrupper jobber mer enn de har fritid, dog uten å få en krone i overtidsbetaling?

De aller fleste eiendomsmeglere jeg kjenner anerkjenner 1.mai, men de kan ikke gå i tog for denne dagen må de bruke på visninger eller annet som kundene føler er viktig. Vis meg den arbeidstakeren som går med på å muligens jobbe gratis til alle døgnets tider i et yrke hvor de er Norges mest utskjelte og uglesette mennesker og jeg skal vise deg et menneske som virkelig brenner for jobben sin. Megling er ikke en jobb, men en livsstil og det er kanskje derfor vi ikke har tilgang på toget...?

Selv skal jeg ha et par visninger og en befaring, og jeg håper toget har lagt ruten sin utenom min, slik at jeg ikke risikerer å komme for sent og dermed gjøre kunden sur på meg her jeg bruker min doble rød-dag på å jobbe for knappenåler og et smil.

Ingen kommentarer: