fredag 25. desember 2009

Pikk, pass og penger

Da jeg var 6 år gammel var hele familien på Gran Canaria på ferie. Jeg husker ikke så veldig mye av det, men jeg husker at min bror nektet å lære meg hvordan man bestilte sjokolademilkshake på engelsk og at jeg derfor drakk strawberrymilkshake hele ferien. Jeg har fortsatt et anstrengt forhold til både jordbærmilkshake og jordbæris.


Jeg husker også at alle var glade, noe som sikkert er et minne med modifikasjoner, men siden jeg var så liten er det lov. Alle magasiner, aviser, etc fremholder med kraftig røst at foreldrene ikke skal drikke når de er på sydenferie med barna og jeg er enig. Men ikke desto mindre husker jeg disse sydenferiene som fabler i min barndom fordi både min far og min mor var så glade hele tiden. Som voksen har jeg forstått at de tok seg både en øl og et glass vin, og jeg er glad for at de gjorde det. Jeg forstod aldri at de drakk, og jeg kan heller ikke erindre at de var fulle. Selv ikke den gangen vi var på vei tilbake fra en restaurant og jeg satt på pappas skuldre og vi gikk inn i en lyktestolpe. Dette skyldes nok ikke like mye et par øl til maten som at jeg var trøtt og hendene mine skled nedfor øynene hans. Sydenturene er en av mine fineste barndomsminner.

På Gran Canaria ble også ett av min barndoms store mysterier sparket i gang. Toalettet skylte tregt, og min far, som senere har vist seg å være kongen av do-reparasjoner, løftet av lokket på sisternen for å sjekke hva som var problemet. Nedi sisternen finner han en lommebok og pass i en liten pose (dog ikke noen pikk). Hvem legger en lommebok med penger og passet sitt i sisternen på do, for så å ikke ta det med seg når han drar? Jeg hørte på min mors snakk og forstod alvoret i dette. Men så leverte min far alt sammen til resepsjonen og det sørget vel ganske så uttrykkelig for at dette for alltid skulle være et mysterie for oss. Det hender jeg lurer på det, hva som skjedde med mannen som brukte doen som safe…?

Ingen kommentarer: