tirsdag 6. april 2010

Jeg gjenoppliver kategorien Alle mine vakre bokhyller...

... til ære for Selma Lønning Aarøs vakre bok Venstre hånd over høyre skulder, en bok om en liten del av et liv sett fra de som ble berørts synspunkt. Hun skriver vakkert, språket er rikt og historien driver godt, faktisk så godt at jeg var på siste ark i løpet av en dag. Boken handler om ensomheten innenfor sine egne bygde vegger, og om hvor lite man faktisk kjenner dem man anser som nærmest, og Aarø skaper en vakker fortelling samtidig som hun ikke går i fellen og lager det hele melodramatisk.

Når jeg var ferdig å lese boken saumfarte jeg bokhyllene mine for å se om det kanskje kunne finnes enda en bok av Aarø, noe det dessverre ikke gjorde. Men hun bor i den lille gule boken hvor jeg skriver opp forfattere som skal kjøpes dersom de dukker opp på min vei.

Ingen kommentarer: