søndag 30. mai 2010

Ai, a dare you say...?

Juni har utfordret meg til å skrive et innlegg om 7 nydelige ikke-parfymedufter, noe jeg selvsagt skal gjøre all den tid det er godt å bli utfordret til å skrive innlegg når hodet selv ikke produserer dem. Juni skriver om livet, kaffe og dagligdagse morsomheter her på Junis balansekunst, kikk innom og kos deg, det pleier jeg å gjøre.

Lukt er assosiasjoner og jeg tror jeg trenger litt tid for å finne mine 7 utvalgte, så mens jeg vasker litt klær, tar meg en røyk, drikker litt kaffe, sjekker det eksterne skrivebordet, etc kan jo dere bare lese dere gjennom det jeg faktisk klarte å produsere her nedenfor:
  • Jeg elsker duften av nybrente kaffebønner, og jeg blir glad i magen når det lukter nykokt kaffe. I Kristiansund (en av de fineste stedene i verden) finner man Kaffebrenneriet; en liten kaffe/bruktbutikk/museum/restaurant/kaffebrenneri/trykkeri og sikkert en hel masse annet. Her står betjeningen og skravler med deg mens de byr deg på nybrente kaffebønner og forteller om Kristiansunds historie og tingene de har utstilt. Dette må være den koseligste kafeen i hele det vidstrakte Norge og jeg anbefaler både en kaffekopp og rømmegrøt til de som finner veien dit.
  • Festivaler har en helt særegen lukt bestående av øl, sol, latter og lykke. Mens musikken pumper sitteligger man på plen mens man smilende koser seg med venner og når solen går ned lukter kroppen av solen og gåsehuden kryper frem. Til og med musikken man har hørt på festival lukter lykke når den senere spilles på radioen... (Og solkrem, det lukter litt av solkrem når man er blåhvit finnmarking som er vant til at sola bare har gjesteopptredener. I ishavet var jeg brunere rundt påsketider enn jeg noensinne var midtsommers.)
  • (Skjemmes litt, men lar det stå til...) Jeg liker (veldig godt) lukten av Victoria Secrets lipglosser. Faktisk liker jeg lukten så godt at når den jeg fikk av Sassy Standup var i ferd med å gå tom gikk jeg inn på nettsiden til Victoria Secret og bestilte 5 stk som ble sendt over Atlanterhavet. Ja, nettopp, jeg bestilte sminke fra junaiten og det kan vel sies å være intet annet enn et mirakel all den tid jeg er en så dårlig pyntedukke at det er skammelig. Min sminkepung er en zip-lockpose fra IKEA hvor Id-sminken jeg kjøpte til kick-off i januar 2008 ligger. Id-sminken var utforskammet dyr og jeg dvelte lenge før jeg kjøpte følgende av damen: grovsparkel til kviser, prikker, etc, finsparkel til hele ansiktet, rødt til kinnene samt 5 bokser med pulver til øynene. I dvelingen spør jeg damen om hvor lenge jeg kan anta at sparklet varer, hvorpå hun svarer at jeg i hvert fall kan belage meg på å ha det i et halvt års tid. Kjære butikkdame: dette er nå snart 2 og et halvt år siden og jeg har fortsatt masse igjen; altså vel anvendte penger! Men tilbake til tema: lipglossen fra Victoria Secret lukter fantastisk og den går unna adskillig fortere enn resten av posen siden den også benyttes som middag når jeg kjører ettermiddag/kveldsturer til Drammen.
  • Vafler! Jeg ELSKER vafler!!! Jeg har innsett at jeg ikke kan ha vaffeljern for da hadde min diett bestått av lipgloss og vafler istedenfor knekkebrød, kaffe og sigaretter. (Mulig det hadde vært en forbedring kanskje...?) Jeg har samme forholdet til vafler som til øl, det skal ikke spises når man er nedfor, men isteden søkes opp når lykken kiler i magen og på den måten setter vaflene en ekstra aperitif på lykken. Man kan få meg til å gjøre nesten hva som helst for vafler, så jeg vil be om at min avhengighet ikke misbrukes.
Jøss, fire unnagjort allerede! Jeg løper bare og henger opp klær mens jeg tenker på de resterende 3, dere kan bare fortsette å lese nedenfor.
  • Sprengfrost og vinter har en helt særegen frisk lukt og når gradestokken bikker 15 minus her på det sentrale østlandet kjennes luften nesten like frisk som den gjør hjemme i ishavet. Jeg savner den friske lukten hjemme og jeg savner lukten av vinter. I natt var det varmt, oh så varmt på soverommet, og jeg kan ikke unngå å vente på minusgradene som gjør det mulig å sove en hel natt igjennom og våkne opplagt mens man forsøker å tvinge seg til å stikke tåen utenfor dyna. Gartneren er vel kanskje ikke like glad i sove med vinduet åpent som meg, da jeg mener å huske at jeg våknet av følgende kommentar i vinter: fytte nå snør det fanmeg på hodet mitt! (Jeg lover å sy en nattlue til ham i løpet av sommeren.)
  • Mat som andre har laget og serverer lukter himmelsk og smaker bedre. Selv om det de har laget er nøyaktig likt slik du lager det, smaker og lukter maten rett og slett bedre når den er laget av andre. Gartneren lager i tillegg mat jeg ikke har pleid å lage og bruker andre grønnsaker, krydder og sammensetninger enn hva jeg er vant til. Sassy Standup pleier også å ha gjesteopptredener på mitt kjøkken og det er lykke når jeg kan sitte på barkrakken å vakle mens de kokkelerer frem middag og god lukt mens latteren kiler i nesen.
Nå har jeg bare en igjen, og den hadde jeg tenkt å bruke på caipirinha eller på duften av hagen når det har vært tordenvær eller på lukten av varm asfalt på Musikkens dag i Oslo eller på lukten av nyslått gress på hytta eller på lukten av nyvasket leilighet eller på lukten av stearinlys mens man sitter med en bok i sofaen og nyter stillheten, men så slo det meg at det er en annen lukt som er bedre, mer stemningsfull og veldig mye bedre i magen:
  • Lukten i halsgropen til Gartneren når jeg våkner i natten og kryper inntil ham. Det lukter kos, smil, nærhet og godhet. Tærne krøller seg i velvære mens jeg kryper inn i armkroken og det unnslipper et fornøyd sukk. Dette er foreløpig No. 1 duft og jeg syns ærlig talt litt synd på dere andre som ikke får opplevd den. Mulig jeg kunne solgt denne for mange penger, men det slår meg at da selger jeg følelser og det skal man visst ikke gjøre.
Jeg vil utfordre følgende herlige bloggere til å skrive om deres yndlingsdufter:
samt damen bak Slike jenter

Dersom det er noen som ikke har kikket innom disse bloggene ville jeg anbefale å benytte anledningen til å le av Kruspersilles Oslo-refleksjoner samt lære seg litt samisk, kose seg med Sexy Sadies historier fra soverommet (og andre steder), humre av Frøken Figenschou som forteller om livet (noen ganger til og med på dialekt), nikke smilende og gjenkjennende av Webtussas refleksjoner samt kose seg med Slike jenters fortellinger om slike jenter liv.

3 kommentarer:

juni sa...

Diett av lipgloss og vafler, det var en ny vri :)

Flott innlegg, og som vanlig godt skrevet :)

Umulige Emilie sa...

Ah! Jeg elsker SMAKEN av Victoria's Secret lipglosser! NAM! Lager de godis også!

VIL HA!

Tenkerbell sa...

Ahaaa, se det, en medsammensvoren! Skal tro hvor mange kalorier en lipgloss inneholder...?