torsdag 13. mai 2010

Jeg liker ikke å ha fri!

Hittils i dag har jeg brukt altfor mye tid på Facebook, vasket bunadskjorten, irritert meg over at husholdningen (les: meg) ikke har kjøpt sølvpuss, flyttet sengen, konstatert at alle hybelkaninene bodde bak blomstervasen jeg bruker som nattbord, spist frokostlunsj, drukket altfor mye kaffe, flyttet husets 2 blomster (som har vært på ferie i vinduskarmene og solt seg), lest bok og kikket ut av vinduet. Hva er egentlig Kristi Himmelfartsdag? Ja, jeg også forstår jo at det antagelig var i dag at Jesus tok vingene fatt og fløy hjem til pappaen sin, siden vi her på jorda ikke evnet å oppføre oss. Men hva gjør vi (de kristne, altså, ikke jeg) på denne dagen? Feirer vi at han dro hjem eller er dette en sørgelig dag? Jeg føler at noen (mine faddere?) har sviktet fullstendig.

Her midt i kjedsomheten er det rett før jeg blar frem 4-årsboken min, som jeg fikk i kirken for lang og tro tjeneste det året jeg fylte 4, for å sjekke hva som er greia med denne dagen. Men jeg lar det være og isteden benker jeg meg til og irriterer meg videre over alle mais fridager. Pinsen, hva er det med pinsen? Hva feirer vi da? Sånn rent bortsett fra at det virker som at alle feirer at det er langhelg. Jeg skal, som tidligere nevnt, feire Myrafestivalen, så akkurat denne fridagen passer meg bra, men ellers vil jeg bare gi en lang bleng i alle disse fridagene. Jeg mener at 1.mai skal man ikke ha fri med mindre man faktisk føler for å gå i arbeidernes tog. Alle de som bruker dagen til å grille, stelle i hagen, pusse vinduer, etc kan pelle seg rett på jobb! Umiddelbart! De kristne fridagene i mai synes jeg alle kristne kan få feire (eller gråte i, hva vet jeg?) så mye de vil, men alle vi andre, som bruker dagene på vannet, i hagen eller med andre ukristelige ting kan pelle seg rett tilbake på jobb!

Min sjef, som jeg ikke anser som spesielt religiøs, bestemte at siden Jesus flyr til himmelen i dag og det er barnetog på mandag skal vi stenge kontoret i morgen. Stenge kontoret? På en helt vanlig fredag? Usj... Mulig de andre setter pris på å få fri, men jeg gidder ikke å sitte å slenge med beina i morgen og går isteden på jobb og får unna litt småtterier. Kundebehandling tror jeg vi kaller det, og kanskje litt service.

Ha en flottende fridag, folkens!

Hilsen arbeidsnarkomane Bitre-Birgit

1 kommentar:

Umulige Emilie sa...

Ha en flott fridag?

Ikke så lett etter dette innlegget synes jeg!

;P