fredag 2. juli 2010

Er du hjemme?

I går kjørte jeg hjem fra en hyggelig kveld hos Frøken Hurramegrundt og så slo det meg at dette ikke er hjemme. Vanligvis føler jeg en meget sterk nærhet til Tønsberg og Vestfold, men av og til får jeg fornemmelsen av at jeg ikke er hjemme her likevel. Men så spør jeg meg selv; hvor er da hjemme, hvis det ikke er her? Er hjemme på øya i ishavet som jeg pliktskyldigst besøker en gang hvert andre år? Neppe. Er hjemme i Bergen hvor jeg tilbragte ett år i min spede begynnelse som eget menneske? Niks, jeg nekter! Er hjemme i Kristiansund hvor jeg alltid koser meg? Nei, det er ikke hjemme, men jeg tror faktisk det er stedet som er mest hjemme av dem alle. Om jeg ikke er bostedløs er jeg visst likevel hjemløs, men jeg lover å si fra så snart jeg føler meg kronisk hjemme et sted.

Ingen kommentarer: