onsdag 7. juli 2010

Så hva gjorde du på jobb i dag, Tenkerbell?

Jo, i dag har jeg kjørt rundt og luktet på leiligheter. Før noen nå spør om hva det er jeg jobber som kan jeg være forut og informere om at jeg jobber som eiendomsmegler. Ville jeg trodd deg hvis du fortalte meg i 2003 at jeg syv år fra nå av skulle ha tatt en bachelorgrad for så å kjøre rundt å lukte på leiligheter? Niks! Er dette en del av stillingsinstruksen min? Tydeligvis...

Det slår meg som sinnsvakt å kjøre rundt til leiligheter for å lukte om også jeg syns det lukter fuff av en eller annen grad. Leilighet 1 hadde en umiskjennelig fuff av røyk, faktisk så ille at det ikke var nødvendig å lukte, det holdt å puste med nesen. Leilighet 2 hadde fortsatt den underlige lukten bestående av skitten kropp, råtnende mat og sovelukt. Jeg foretrekker lett leilighet 1, all den tid jeg tror at mennesket som bebodde leilighet 2 må ha latt være å vasket både seg selv, leiligheten og "kjøllene" (nordnorsk hjemlig fellesbetegnelse på oppvasken) i lang tid for så å skrape seg selv inntil veggene i en måneds tid. Fysjom! I morgen skal jeg foreslå tiltak for å utbedre forferdelighetene. Enda godt det ikke er før i morgen, for akkurat nå er eneste forslag; sett fyr på driten og la det brenne til grunnen!

Jeg gjorde en del andre ting på jobb i dag også, deriblant avholdt jeg tre kontraktsmøter. Siden det er ferieavvikling, og jeg har innmari dårlig tid til absolutt alt, tenkte jeg at jeg skulle være smart, og litt forutseende, og lage avregningene før de kom. På den måten kunne jeg spare tid når kontraktsmøtet var ferdig og kanskje dra hjem i sånn høvelig anstendig tid. Som tenkt så gjort, bare for å få første par på kontraktsmøtet:
- Kan vi endre innflytningsdag, det passer i grunnen mye bedre hvis vi kan ta det uken før?
(Passer for hvem??? Jeg har akkurat brukt en time på å registrere alt!!! Helvette!!!)
- Klart vi kan, jeg sørger for at fakturaen blir sendt dere på epost.
(Og etterpå går jeg ut og setter fyr på den jeg allerede har laget!)
Fingrene løper over tastaturet og jeg rekker akkurat å registrere absolutt alt på nytt før neste kontraktsmøte:
- Du, vi vil gjerne overta i morgen isteden for fredag.
(Nei, men i svarte helgoland da, det er 1 føkkings dag og så må jeg gjøre ALT på nytt igjen!!!! Arrrrrghhhh!)
- Det går helt fint, bare bli med bort her litt, så ser vi hvilket tidspunkt jeg kan møte dere i morgen.
Jeg har ikke sjans i havet å rekke hele omregistreringen før neste kontraktsmøte, så derfor må jeg avslutte halveis, for så å fortsette etterpå.
- Hei, du vi vil (NEI MEN FOR SVARTE DA, ER DET MULIG???) bare takke deg for all hjelp, du har vært helt enestående.
- Åhhhh... Ehhm.... Takk. Ehhhm... Jeg er veldig glad for at dere skal leie hos meg.
Joda, så neida, så joda, jeg fikk da endret alt før jeg gikk hjem, og jeg er stadig glad for at en del kunder evner å målbinde meg midt i kaoset.

Når jeg kom hjem dro jeg på meg vaskehabitten og vasket leiligheten. Jeg vasket endatil listene i stua, og klappet meg selv på skulderen for godt utført arbe! Resten av kvelden akter jeg å tilbringe med bok, et glass rødvin samt fine musikken til Tom Waits. Egentlig skulle jeg filt negler, siden de minner mer om klør enn pertentlige damlige negler, men jeg har fortsatt ikke savnet tv (og følgelig ikke anskaffet meg tv) og dermed er jeg avhengig av at noen kommer og holder meg med selskap når jeg gjør det, siden det er det kjedeligste i verden. Man kan ikke blogge når man filer negler, man kan ikke lese bok mens man filer negler, i det hele og det store kan man ikke gjøre noe som helst annet enn å snakke med et menneske og le mens man filer negler. Jeg benytter anledningen, i sutringen, til å invitere noen, ja nesten hvem som helst, hit på besøk slik at jeg får underholdning i filingen.

Velkommen skal du være!

Epilog: Jeg kikket på boken, bestemte meg for at jeg ikke var i bokhumør likevel, skulle til å ta på meg sko og vandre til Gartneren for å se fotballkamp før jeg så registrerte at det drøpte fra himmelen. (Drypp, drypper, har drøpt? Nei,samma kan det være; det regner!). Kikket enda en gang på boken, fortsatt ikke i bokhumør og logger meg isteden på det eksterne skrivebordet og jobber litt. *Klapper meg selv enda en gang på skulderen og erklærer at jeg er flink!*

1 kommentar:

Bergljot sa...

Så du lukter på leiligheter du? Godt du ikke er her og lukter, jeg vasker kjøleskap, og i det jeg tar ut hyller og skuff innser jeg at jeg nok skulle ha utført operasjonen før... Urk, så ekkelt når man finner saker og ting litt baki der som man helt hadde glemt at man samlet på... Håper du får en fin dag;-)