tirsdag 10. august 2010

Det fantastiske bryllupet, del 3

Maten, ahhhh, den fantastiske maten i det fantastiske bryllupet! Her ble det servert helstekt, og jeg koste meg storveies når jeg satt og kikket på (og ikke minst luktet på) i forberedelsene dagen før dagen. Men for å starte på begynnelsen; Vi ankom jo festøya torsdags formiddag (etter den hasardiøse bilturen og den koselige båtturen) og kastet i oss litt medbragt brødmat før vi jogget ut for å hilse på mennesker, drikke øl, le samt hjelpe bittelitt til med forberedelser.

Vi hadde fått beskjed om at vi måtte ha med grillmat til torsdags kveld, da brudeparet ikke hadde anledning til å sponse mat for alle i 3 dager (forståelig nok, da bare selve bryllupsmaten må ha kostet en formue!) Gartneren ble vår cateringansvarlige og han slo til med biff, salat og hvitløksbaguetter! Han er imidlertid unnskyldt, all den tid det er dette de tenker er grillmat her nede på det sentrale østlandet. Jeg derimot burde visst bedre, men jeg kan vel forsøke med å vri meg unna med en liten æ-har-ikke-bodd-nordpå-på-ti-år, men det funker liksom ikke helt all den tid jeg er verken 70 år gammel eller senil. Jeg burde husket at grill og grillutstyr driver vi ikke med, vi har bål i fjæra, fordi det er enklere, lukter bedre og man slipper å drasse grillkull hvor man nå enn skal. Enniveis; vi hadde biff og bål i fjæra, så hva gjør man da? Jo, man går i første og beste kjeller, finner en gammel dartskive og bruker den som grillrist over bålet, og jøsses for en biff det ble! Nam!

Men altså, bryllupsmaten; vi fikk en herlig blåskjellsuppe når vi kom fra vielsen, og det kunne ikke passet bedre med varm suppe og kald Cava idet man kom av båten. Etter 2 glass Cava og en rask løpetur sammen med bruden for å rigge opp baren var jeg igjen varm under bunaden og i tillegg gla som ei lerke. Pussig hvor fint Cava fungerer… (Jeg følte meg forresten som den gardsfrua idet jeg jogget av gårde med øl og vin mens bunaden flagret rundt beina, tjohei hvor det gikk!)

Så var det dags for middag, og mens jeg tok en liten avstikker i fjæra for å kvitte meg med litt av Cava`en stilte Gartneren seg lydig i matkø, og innen jeg kom tilbake fra fjæra var denne tallerkenen ankommet. (Ja, det er rett før jeg drikker med begge nevene, jeg skal bare holde tale først.). Det var couscous, poteter, salat, potetsalat, steinovnsbrød med aioli, coleslaw og annet smaskens på tallerkenen og jeg måtte ta meg en halvtimes pause når jeg var halvveis før jeg spiste opp resten. Vanligvis når man er i større selskaper er maten enten pip tørr, vassen eller smakløs; her var det smaker i alle varianter, grillet og sprøtt, mørt og helt fabelaktig! (For å si det på ekte ishav; det kn…. i munnen!)

Ingen kommentarer: