tirsdag 21. desember 2010

No har vi vaska gølve og vi har børri ved...

... Men strengt tatt er det Gartneren som har både børri ved og vaska gølvet, for jeg var isteden hos Frøken Hurramegrundt og skravlet til 3 kanner kaffe. For å redde et snev av husmorære kan jeg nevne at jeg i dag har tørket støv samt sanert avtrekksviften slik at den er klar til å ta i mot pinnekjøttet som skal kreeres på lillejulaften. Nå sitter jeg i stolen jeg arvet av min far med beina nesten inni peisen og kjenner at et snev av julestemning siger innpå, og det til tross for at det ikke er bakt annet enn noen stygge (men gode) kanelsnurrer den siste måneden. Ei heller er det byttet gardiner, vasket vinduer (endelig noe denne kulda er godt for) eller for den saks skyld tak. Likevel blir det jul og det skyldes disse små tingene:

  • Nesenissen bor i peis-vinduet og gjør meg umiddelbart glad langt inni magen. Nå venter bare grånissen jeg fikk hos min far i 11-årsalderen på å krype ut av kassen og inn på hedersplass. Ellers er det fint lite julepynt som skal opp, da det meste forsvant i skilsmissen. Jeg sørger ikke nevneverdig, da de jeg er glad i (altså nevnte grånisse samt kirken jeg har arvet etter min bestemor) er med meg fortsatt og resterende kan bli der det er, så kan noen andre tørke støv av dem. 
  • Det kom pakke i posten i dag og foruten koselige julegaver fulgte det 2 lodd med i esken, ett til meg og ett til den godeste Gartneren. Dette er lodd i ishavets lokalradios julelotteri hvor det er trekning på lillejulaften. Hjemme i ishavet pyntet vi juletreet mens vi hørte på trekningen som er godt krydret med sladder. Koselig, hjemmekjært og varmt er det og jeg gleder meg til å kose meg med sendingen. Siden dette er første julen jeg og Gartneren tilbringer sammen og vi holder på å lage våre egne tradisjoner skal det ikke pyntes tre på lillejulaften (fortsatt mangel på støvsamlende julepynt, remember?), vi skal derimot spise pinnekjøtt mens vi koser oss med en juleøl. (Jeg ler av tanken på at Gartneren kan vinne noe og vi dermed får følgende utsagn fra radiovertene; Gartneren vant akkurat en middag på hotellet. Gartneren...? Ja, denne Gartneren har altså oppgitt adressen til det Tenkerbellske barndomshjem, skal tro om dette kan være den nye kjæresten hennes? Ja, har hun hatt ham med til Vardø? Neeei... Kanskje det var han søringen som var her under Blues i Vintermørket som ingen visste hvem var? Nei, Tenkerbell var ikke her under Blues`n, så han kan det ikke være...)
  • Jeg har fått julebrev (epost) av min far og jeg lo der han la ut om juleforberedelsene i det Tenkerbellske barndomshjem. Mellom latteren toner et lite snev av hjemlengsel frem og jeg tror kanskje man skal forsøke å legge neste julaften til ishavet (selvsagt forutsatt at vi klarer å finne nok klær til at den søringske Gartner ikke fryser ihjel).
Nevnte jeg at jeg er finito med alle julegaver og at alle bortsett fra 2 er levert til korrekt velfortjent mottager? Vel i alle fall er alles in ordnung og det er ingen grunn i verden til at jeg på noen slags måte mål nærme meg det forferdelige kjøpesenteret før uti februar en gang, når alle har makset kredittkortene sine og det igjen er levelig der inne for normale (veldig lave mennesker som blir tråkket på fordi de ikke er maniske og har katastrofen lurende i øyekroken). Jo, det er absolutt julestemning som lurer i magen, så nå skal jeg benytte godfølelsen til å skrive ned handleliste slik at all mat og drikke for julehelgen kan unnagjøres i morgen kveld og ikke på lillejulaften eller julaften når folk er fullstendig desperate. 

Ingen kommentarer: