torsdag 21. juli 2011

Belønning for innsats

Edvard (blomsten) er bare med som pynt
Jeg tror på at mennesker (og da i særdeleshet meg selv) motiveres av belønning, provisjon, akkord, etc. Jeg har laget mitt eget lille belønningssystem for denne røykesluttsaken min og i dag (på vel gjennomført dag 5) har jeg kjøpt meg den lenge ønskede espressokannen. Og om jeg så må si det selv (og det må jeg jo siden den også espressodrikkende Gartneren ikke blogger); jeg lager faaaantastisk espresso! Vel verdt 5 dager uten sigaretter!!!

For øvrig kan jeg legge til at det er en del morsomme oppdagelser i kjølvannet av min ikke-røykende tilværelse:
- Det kommer svart gugge (i mangel på et bedre ord) ut av nesen min. Det har det ikke gjort noen gang før i løpet av de drøyt ti årene jeg har røkt og det aner meg at det er hele det opplagrede tjæresystemet som skal ut av høyre nesebor. Skremmende... Og motiverende faktisk.
- Man får faktisk mindre lyst på røyk, nei forresten, det var feil; man får lengre intervaller mellom hver gang man har lyst på røyk etterhvert som dagene går. Dette var jeg overbevist om at var ren propaganda fra Høybråthen og andre helfrelste, men jeg bøyer meg i støvet og innrømmer at de har rett.
- Kondisen blir utvilsomt bedre, og den blir bedre fort, så dette er vel en av mine virkelige motivasjonsfaktorer.
- Jeg er mye mer energisk! Og dette er kanskje noe skremmende på de av dem som syns jeg var hektisk nok som røyker... Men altså, haugevis med energi, masse futt og ganske så mye pepp! Hvis dette fortsetter løper jeg maraton mens jeg megler prosjekter før vi vet ordet av det!

Vet dere hva det rareste er? Det er at jeg faktisk ser for meg at jeg ikke skal røyke mer, og jeg blir ikke lei meg, derimot glad. Det går fortsatt fint og jeg håper meg helt i mål mens jeg teller 9 dager til fjortendagerssperra er nådd.

10 kommentarer:

Bente sa...

Du er skikkelig flink! Hilsen eks-røyker i 6 mnd..Jeg er utrolig fornøyd.

frk. Figenschou sa...

belønning kan funke. Æ får kjole når æ har vorre hos tannlægen, men avogtil e det ikke motivasjon høy nok. Sist gang kom æ mæ ikke før æ sa at æ ikke fikk vaske klær før æ hadde vorre hos tannlægen. Det funka, til slutt. Å da fikk æ TO kjola!

Tenkerbell sa...

Du er dævenmeg flinkere! Topp jobba! 6 måneder... jeg bøyer meg i støvet og takker for tips :)

Tenkerbell sa...

Hahahaha, lage du åsså små tvangsnevrosa for dæ sjøl?

frk. Figenschou sa...

bare hvis æ belønne mæ når æ hoppe ut av dæm. trur æ. æ syns egentlig det e tannlegen som lage nevrosen, ikke æ. men æ ser jo at æ kanskje e delaktig...

Tenkerbell sa...

Æ syns i hvert fall det blir urettferdig hvis tannlegen får skylda for at du gikk med skjetne truser... Kanskje det e greit hvis han va svensk (eller bergenser).

frk. Figenschou sa...

ja, det va jo sånn æ endelig fikk mota mæ opp. Æ ville jo ikke gå rundt med skjetne truser.

Tenkerbell sa...

Det e nu enda godt du e en sånn reinslig finnmarking ;) Hæhæhæhæ :)

frk. Figenschou sa...

ja, hadde æ ikke vorre så reinslig hadde æ nok hadd mer hull i teinnerne.

Rødhette sa...

Så flink du er! :)