mandag 28. desember 2009

Året som gikk i bokstaver, tilbakeblikk og musikk

Jeg har pleid å ha en liten gjennomgang av året sånn for egen ordens skyld og dette blir vel den femte i rekken. Jeg tenkte sånn litt i stillheten her for meg selv at det er for ettertanken og lærdommens skyld, men strengt talt; hvis jeg ikke lærte av det når det hendte er det vel lite som vil endre seg ved gjennomgangen, derfor er dette en ren og skjær kuriositet. En slik kavalkade pleier vel egentlig å surre forbi øynene idet kongen er ferdigsnøvlet, eller er det kanskje statsministeren som myser sine hundeøyne mot oss...?, vel samme kan det være for den må uansett skrives nå for på nyttårsaften skal jeg og Gartneren kose oss i strømfri hytte, med skiene stablet mot veggen og toddien putrende i kjelen.

Januar
Med fjorårets bråstart på finanskrisen liggende helt forrest i pannen gikk jeg det nye året i møte med holdningen; Det kan i hvert fall ikke bli verre! Det ble det heller ikke, det ble isteden veldig mye bedre, med ny jobb og mange morsomme timer. Privaten lå relativt brakk, men i restrospekt var jo dette en god ting, for som man vet er jeg den desidert beste ansatte når jeg ikke har noe liv. Denne månedens the best of er Døgnvill AS her, over! og hele måneden oser av denne vakre tune Nina Simone – Work Song

Februar
Jeg er nedfor, en nedfor som fyller ganske mye bensin på jobbe-tiden for som man vet; når jeg blir trist blir jeg sint, og når jeg er sint jobber jeg det bort. Jeg tror større deler av måneden forsvinner i trist, sint, opptatt på jobb og deretter rasende. Februar er uansett en dum måned, så det gjorde ikke noe at den bare ble til en utydelig tåke. Til alt overmål klarte jeg (i følge meg selv) å produsere et morsomt innlegg denne måneden også og hvis man vil lese det finner man det under Kontaktannonsen. Den sangen som er mest selvskreven på denne månedens soundtrack er The Parlor Mob – Angry Young Girl.

Mars
Jeg er visst fortsatt sint, og antagelig et snev av lei meg, selv om jeg ser av månedens innlegg at lei-seg er i ferd med å gå over til jeg-gir-fullstendig-faen! Videre syder denne månedens arkiv av jobb-anekdoter, noe som forteller meg at jeg antagelig nærmest bor på kontoret. Jeg klarer imidlertid å lokke ut en aldri så liten hall of fame kandidat, nemlig innlegget Hoppsann! Denne månedens soundtrack-låt er utvilsomt The Cranberries – Daffodil Lament.

(Søplemåneden) April
Denne møkkamåneden bruker jeg min vetorett på, svusj med tipex`n og den er borte!!! I mangel på noen morsomme innlegg som kan nomineres vil jeg isteden skyve frem ett av mine virkelig fine innlegg; I biter
Møkkamåneden suppleres med følgende sang Anouk – R U Kiddin' Me

Mai
Den ohh store reisemåneden som nesten (men bare nesten) gjorde meg immun mot min fobi for pakking. Her er det seminarer, hyttetur og festival i skjønn forening og jeg aner et aldri så lite etterslep i begynnelsen av måneden som i slutten har gått fullstendig over. Det er ingen innlegg som fremstår som umiddelbart morsomme, men hvis man ser i enden av I hodet... ler man kanskje av at det ser ut til å virke å gni på en ikke-eksisterende lampe på bloggen. Jeg tror denne måneden må få 2 låter på soundtracket og jeg slår på stortrommen med Lily Allen – Fuck You og Radiohead – Thinking About You.

Juni
Hva skuer mitt øye...? Jøssenamn, her lukter det jaggu meg ferie! Spania lokker det amputerte Spice Girls og en uke tilbringes i sangriaens navn. Jeg ler av at ferien var planlagt som en knallstart som singelsommeren, men at 2 av 3 piker gikk med hodet et helt annet sted enn i ferieflørten. Gartneren har sin spede begynnelse, noe som resulterer i at jeg sover så lite som overhodet mulig, bare for å få klemt ham inn i en hektisk vår-måned på jobben. Jeg klokker til med en skikkelig søt tune på soundtracket, Marit Larsen – If A Song Could Get Me You, og gleder meg i lykken.

Juli
Fest-festivitas-festival! Ohh lykke! Mer fri, ser jeg, og lurer på hva i all verden det er jeg har drevet og sutret om...? Jeg hadde da virkelig 5 flotte fridager i musikkens og utepilsens tegn denne måneden! Likevel glimrer de gode innleggene med sitt fravær og jeg avstår fra å nominere noen mens jeg hardnakket skylder på at hodet hadde fellesferie! Soundtrack-låtene som hører til denne måneden er Sheryl Crow – All I Wanna Do samt Jokke – Sola skinner, og jeg smiler av tanken på alt det fine måneden bragte med seg.

August
Jeg har gått rundt og innbilt meg at august var en av de fine månedene, men når jeg kikker tilbake på den innser jeg at det var en måned preget av ganske så mye usikkerhet, skapt av jobben. Jeg var nesten på flyttefot, mens jeg tenkte så det knaket på hva jeg ville ha ut at livet. Jeg er, nå, takknemlig for at jeg tok fornuften fangen og presenterer enden av månedens soundtrack; The Rolling Stones – Sweethearts Together - 2009 Re-Mastered Digital Version samtidig som jeg leverer Fredagsfølelsen siger innpå som denne månedens innbitte innlegg.

September
Jeg innser etter en rask gjennomgang av månedens innlegg at jeg er veldig flink til å sortere de usikre, triste og semre hendelser bort fra langtidshukommelsen, for også denne måneden husker jeg som en fabelaktig måned, selv om jeg ser at den kanskje ikke var så fabelaktig. Jeg velger likevel et av mine mer hysteriske innlegg som denne månedens nominerte og antar at måneden ikke var så semmer som innleggene skal ha det til. Jeg er ganske sikker på at Gartneren fikk meg til å le også denne måneden og jeg ser at tankene gikk mot Tom Waits – I Want You.

Oktober
Gartneren forlot meg til fordel for Vegas, men før han gjorde det ga han meg en rekke fine og romantiske innlegg samt følgende søvnløse natt; Klar for dagen!. Med Gartneren og hans mer enn trivelige distraksjoner ute av veien kastet jeg meg ut i en heidundrende jobbemåned og gikk av med den desidert mest suverene seieren i noen månedskonkurranse. Jeg er stolt av meg selv og jeg koser meg med hektiske jobbedager selv om slutten av måneden bærer preg av at hodet trenger litt pause av og til. I tilbakeblikket tror jeg vi bare slenger på denne som månedens soundtrack De Lillos – Min Beibi Dro Avsted.


November
Joda, det er fortsatt Gartner, og bare Gartner, for alle pengene noe som resulterer i 2 nominerte innlegg som begge omhandler den herlige Gartner; Gartner 1 og Gartner 2. Det er selvsagt jobb i denne måneden også, men jeg ser jo at hele kavalkaden omhandler mer Gartner og mindre jobb, selv om livet er motsatt. Jeg tror det er hodet som heller tenker på Gartneren og tar det som et sunnhetstegn! Mens jeg sitter her og er sentimental slenger jeg på denne (Macy Gray – Sweet Baby (featuring Erykah Badu)) i månedens soundtrack og er fortsatt veldig betatt av denne Gartneren!

Desember
Jada-jada-jada, Gartner we know, antar jeg dere tenker, så isteden kan jeg fortelle at jeg i denne måneden er så sliten at jeg har sluttet å smile til meg selv i speilet. Den etterlengtede ferie avstedkommer følgende innlegg idet jeg er i ferd med å komme meg; Det regner. Jeg liker dette innlegget selv om jeg kan styre min begeistring for regnet som konsekvent lager fraglehår! Og nå, mens jeg begynner å pakke nyttårs-sekken, kan dere få nyte sangen som Gartneren ga meg til jul, fine-fine-fine sangen;  Del Shannon – Runaway.

Dette var morsomt og jeg utfordrer herren bak Lykken er, Klatremus, Sexy Sadie samt selvsagt Webtussa til å lage sin egen Året som gikk. Dere er nominerte ene og alene fordi jeg liker å lese om livene deres, så ta frem rødvinen og skriv dere gjennom 2009!

Godt nytt år!

Ingen kommentarer: