onsdag 3. juni 2009

Diktatorens tanker om NAV

Jeg hører som vanlig på radioen på morgenen til kaffen og i dag satte jeg kaffen i vranga idet en eller annen talsperson for Nav var ute og kommenterte det faktum at 80% av de sykemeldte ikke mottar sine sykepenger tidsnok denne måneden. Hun (talspersonen) sa videre at nå skulle det settes ned en komitè som skulle sjekke hvorfor saksbehandlingen var så forsinket. De trenger ikke en komitè, jeg kan fortelle dem hvorfor: det er fordi de bruker alle mulige ressurser på komitèer, uttalelser i media og annet fjas. Jeg er herved for privatisering av Nav-systemet, en privatisering som utvilsomt ville ført til at saksbehandlerne jobbet på provisjon og ble lønnet etter hvor mange saker de løste. Jeg ville også hatt inn en system som målte de forskjellige saksbehandlernes grad av fornøyde kunder. Jeg antar vi i denne prosessen ville halvert antall årsverk i staten, noe som jeg ville ansett som en formidabel forbedring. Ut fra det lille jeg husker av makro-økonomien jeg tok for 5 år siden, er Norge det landet i verden med flest ansatte i staten. Dette skaper ikke noe bruttonasjonalprodukt, det eneste det gjør er å opprettholde sysselsettingen i landet og bidrar til at vi har lav arbeidsledighet. Jeg er så oppgitt av potetlandet og alle dets komitèer!

7 kommentarer:

Webtussa sa...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Klatremus i farta sa...

Hmmm....som statlig ansatt er jeg ikke helt enig med privatiseringsbiten her... Tror ikke det hadde blitt noe bedre av den grunn. Tross alt...Norge har ett av de beste trygdesystemene i verden, som vi bør være glade for...uansett hva syterne sier! Det innebærer og at vi har enormt mye saker som skal gjennomgås-den gangen jeg jobbet i Nav arb. trygd, var det ca 1400 skjemaer som omhandlet trygdebiten! Hva med å søke på støtte til elektisk brystpumpe? Det er muliheter for det faktisk!Bare et eksempel! Det som imidlertid er feil, er de "folkevalgte", de som styrer som har gjort feil her evnt. Man kan ikke regne med at en omstrukturering som omfatter 4,8 mill mennesker skal gå smertefritt! Det burde det tatt mer hensyn til og heller satt ett lengre tidsperspektiv på omleggingen og gjort bedre planlegging. Mener faktisk å ha hørt att Sverige er ganske høyt oppe på lista når det gjelder antall statlige ansatte de og, men tørr ikke påstå noe der. Dette var bare noen få ord fra ei statlig kjerring!

Tenkerbell sa...

Jeg er fortsatt, til tross for at jeg vet at du jobber i staten, hellig overbevist om at man hadde sett et helt annet tempo dersom dette hadde vært privatisert! Hurra for tempo og hurra for å få jobben gjort! (Sier Tenkerbell mens hun fortvilet forsøker å få ordnet absolutt alle sakene sine før hun reiser på ferie, for i det private er det lagt opp slik at man må jobbe 4 ganger så mye i uken før ferie slik at ikke verden, og kundene, lider når jeg ligger i solen med cerveza...)

Tenkerbell sa...

Når det gjelder Sverige og ansatte i offentlig tjeneste:
For det første, det er ikke om å gjøre å være verst!
For det andre, vi er det landet i verden (ja, verden!) med høyest andel ansatte i stat og forvaltning, med suverene 31,5%! Dette fremgår av min bok Moderne Makroøkonomi av Erling Steigum og jeg antar at dette er en troverdig kilde.
Hilsen paragrafnerden, som ikke bare har tatt vare på alle sider pensumbøker gjennom 5 år med studier, men som også husker hvor hun finner det hun leter etter i bøkene!

Tenkerbell sa...

Og nå, når jeg leser kommentaren til Klatremus atter en gang, vil jeg gjerne få påpeke at jeg syns ikke det skal finnes et skjema for å søke om støtte til brystpumpe! Dette kan den brystsprengte selv besørge, idet saksbehandleren slipper å behandle 1400 søknader om dette, får hun kanskje svangerskapspengene siden tidsnok isteden!
Sånn! Ferdig snakka!!!

Klatremus i farta sa...

Ha ha, bare for å få det på det rette.... Det er ikke 1400 søknader om elektrisk brystpumpe! Det er 1400 forskjellige skjemaer til alt og ingenting man kan søke på! Og det er heller ikke for de brystsprengte, det er for de barna som dessverre er født med leppe, kjeve, ganespalte, som av den grunn har problemer med å suge ordentlig. Er den gruppen som kan søke om dette. Ikke at det er så viktig, men nå vet du jo det og;)

Klatremus i farta sa...

Forresten.....sa jeg noe om å være verst????? Ikke som jeg kan se ihvertfall! Skrev at Sverige var ganske høyt oppe på listen.......det er da ikke å være verst, er det vel? ;-D