mandag 1. februar 2010

Idag, barn, har vi lært følgende:

  • Når ikke engang ull-longsen evner å holde rumpa varm er det for kaldt å streife rundt som en annen isbjørn i jakten på eiendommer, leietagere og vann.
  • En time fra den ene avtalen til den andre er for lang tid!
  • En time fra den ene avtalen til den andre er for kort tid! (Så dermed var vi like langt...)
  • Min mors drømmer er ikke til å spøke med...
  • Lapskausen min smaker bedre på dag nummer 2, og muligens enda bedre på dag 3, men det vil vi ikke finne ut for den var så god på dag 2 at jeg spiste opp rubbel og bit.
  • Trusler biter ikke på meg, jeg blir isteden sta, trassig og vanskelig å ha med å gjøre, og jeg kan love deg at du hadde kommet mye lengre dersom du hadde latt det være, lille venn.
Til sist vil jeg komme med en liten appell: dersom du ikke skal komme på visningen klokken 18.00 kan jeg love deg at megleren blir glad hvis du sier fra. Hun syns nemlig ikke det er så veldig morsomt å sitte i et kaldt hus alene i en halvtime mens hun fryser på seg blærekatarr. (Eller pessfeil, som de kaller det der jeg kommer fra, altså et uttrykk som både er mer dekkende og mye mer beskrivende.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Pessfeil" føyes herved inn i rekken av meget beskrivende ord og gjør derved et betydelig suplement i det norske språk, da kvinner i en viss alder (2-104år) har en utpreget evne til å pådra seg slike feil i kalde vinterdager og ditto sommernetter i tynnkjole med nordavinden gufsende oppunder skjørtekantene... Det sies forøvrig av tranebærekstrakt i ulike varianter har solgt mer enn hva vettugt er det siste tiåret... Det sier noe om behov og etterspørsel, spør du meg.

frk. Figenschou sa...

min mormor skrev en gang et brev til min tante, som på det tidspunkt hadde to små barn.
hun avsluttet brevet med "og så må du passe på barnan så de ikke får feil." Hun mente nok pessfeil, men syntes ikke man kunne skrive det i et brev.

Sexy Sadie sa...

Pess peggtråd kaller vi det hjemme. Det har jeg aldri hatt. Bank i bordet.

Tenkerbell sa...

Jeg ler av at det måtte et innlegg om pessfeil til for å skape kommentarstorm :)