fredag 4. juni 2010

Full fart og fremad marsj!

Jeg har elleve eiendommer ute akkurat nå, og antagelig ca. 30 pågående forvaltningsaker, så når folk ringer meg og presenterer seg for så å spørre om de kan komme på visning på leiligheten er jeg nødt til å spørre hvilken adresse de tenker på. Dette avstedkommer ikke sjelden følgende dialog:
- ja, du jeg lurer på om jeg kan komme på visning på den leiligheten.
- hvilke adresse er det du tenker på?
- den leiligheten du har på Finn!
- Ja, men du skjønner, du har kommet til Mäkleraffären og vi har mange eiendommer.
- Åja, hvilke eiendommer er det du har?
- (trekker pusten dypt og forsøker å ikke slippe ut et ooooff) Joda, vi har en treroms til 7900, vi har en toroms til 6500, vi har en enebolig til 14 000, vi har
- HVA??? 14 000, det er altfor mye!!!!
- Ja, men hvilken bolig er det du er interessert i? Den du ringte på?
- Jeg vil ha en billigst mulig.
- Ja, det forstår jeg, det er dyrt å bo.
- Ja, men 14 0000!!!!
- Ja, det er nok ikke den du har kikket på, kanskje du kan si meg hvilken adresse du er interessert i?
- Jeg har ikke pc`en foran meg.
- Kanskje du vil ringe meg tilbake når du har sjekket det da? (Pliiiiiiiis, pliiiiiiis, pliiiiiiiiiiiiiiiiiis, jeg klarer ikke denne samtalen lenger, for da går jeg og henger meg!!!)
- Ja, det skal jeg gjøre.
- Takk skal du ha! (Tusen millioner trillioner takk!!!!!!)

Og så går det en halvtime og så ringer det en annen og vi har nøyaktig samme samtalen, som jeg har rundt 10 ganger om dagen.

Visninger derimot er morsomme, virkelig morsomme! Og hvis dere noen gang får anledning burde dere gå på en visning hvor det ventes mange mennesker og hvor megleren må gå mange runder i huset med forskjellige interessenter. Her om dagen hadde jeg visning på en enebolig og idet jeg for 7.gang skulle kommentere peis og varmepumpen i stuen så jeg at eier, som satt på verandaen, humret godt for seg selv. Entusiasme selger, men det får da være måte på entusiasme over den varmepumpen, hva? Jeg kunne jobbet i Enova, banna bein!

Jeg har også leid ut en annen enebolig denne uken, stor fin enebolig i et veldig populært strøk. Vi i Mäkleraffären er jo i utgangspunktet ikke veldig glade i dyrehold, men på akkurat denne eneboligen bor det allerede en katt og jeg har inntatt i kontrakten følgende tekst: "Leietaker forplikter seg til å ta godt vare på katten som bor i huset, og dersom katten blir syk skal eiendommegler kontaktes. Dersom katten blir akutt syk skal leietager bringe den til dyrlege og kontakte eiendomsmegler snarest."
Utrolig nok går dette huset alltid på første visning, men det som er morsomt er hvordan man siler ut aktuelle kandidater her. Første gruppe setter seg ned og koser med katten og katten slenger seg så lang den er på rygg mens den malende kurrer frem: aaahhh, klø meg på magen, væææærsååååsniiiiill....... Andre gruppe er allergisk, så de går igjen. Deretter kommer gruppe 3 og vi får følgende dialog:
- Ja, her følger det katt med på kjøpet, hahahaha (meglerlatteren, som kommer av seg selv når du har sagt samme setning 5 ganger).
- (Ser på meg og katten vekselvis med det mest skeptiske blikket jeg har sett på lenge) Hva spiser katten?
- (oi, jeg tror ikke du kan leie huset) Katten spiser kattemat, som man får kjøpt i butikken.
- (skuler på katten) Hvor sover katten?
- Hahahaha (der kom meglerlatteren igjen) katten sover der den vil!
- (Litt lettere i blikket før han sier...) Hva hvis katten blir borte?
- (Ja, da var det i grunnen bestemt, du får ikke leie om du så har referanse fra kongen!) Hahahhaha, nei, hvis katten går sin vei er det jo ikke noe å gjøre med det, hahahahha! Vil du se resten av huset?

Ingen dager like, ingen mennesker like og alt kan lages til morsomt hvis man bare har noen å le sammen med.

4 kommentarer:

frk. Figenschou sa...

hus med katt! utleiehus med katt! enn at det finnes! jeg er overmåte imponert. Hvordan kom det i stand?

Tenkerbell sa...

Jo, altså, denne katten (som heter Siri) bodde hos en mann som var alkoholiker som igjen bodde i hybelleiligheten i huset. Siri ble syk, og Mister Alcohol syklet henne til dyrlegen. Dessverre klarte han ikke å bli på hospitalet lenge nok (edru) til at Siri var operert og han kunne ta henne hjem igjen. (Det hører med til historien at han tok bedre vare på katten enn han noen gang gjorde med seg selv.) Katten våknet av narkosen og sta som katter er hoppet (sjanglet) hun ut av vinduet før dyrlegen fikk stoppet henne. En uke senere finner huseier henne utenfor døren til hybelleiligheten og hun ringer på og gir henne til Mister Alcohol, som er overstrømmende glad og enestående takknemlig. Katten fant veien hjem til mannen hun var glad i og når Mister Alcohol dør noen år senere flytter Siri opp i hoveddelen av huset. Siri vil bo i huset og eier har i oppdragsavtalen med meg at det viktigste med utleien (mens hun bor utenlands) er at jeg finner noen som vil ta godt vare på katten.

En herlig god historie som varmer rockemeglerens hjerte :)

Fine katten, som er så tillitsfull, god og vakker at hvemsomhelst (som ikke har et hjerte av sten) vil bli gjennomtrengende gla i henne!

frk. Figenschou sa...

ååååååå! den historien er så fin at den sikkert kommer til å bli en sånn som jeg kommer til å fortelle på en fest engang!

Tenkerbell sa...

Ja, den er fin, og selv om dette ikke er den flotteste boligen jeg har i min portefølje er den definitivt den vakreste!