fredag 8. juli 2011

Bakgård og snegler og nordingen er i ferd med å utvikle søringtendenser med pølseklype

Vi har ikke hage; vi har bakgård. I denne bakgården er vi velsignet fri for plen, men har selvsagt desto mer blomster, all den tid Gartneren bringer disse gratis fra moderskipet. Bakgården har for øvrig, istedenfor plen, grus og belegningsstein. Jeg skal ikke skryte på meg å ha inngående sneglekunnskaper, men jeg tenkte altså at siden vi bare har grus og stein på marka ville de isteden velge naboens hage, som bugner av spiselige vekster og i tillegg har et trivelig grønt teppe å slime seg frem på.
Men nei, snegleskiten åler seg gjennom grus for harde livet og kryper oppi krukkene for å spise opp fine blomstene våre. Nå er det ikke det at disse blomstene har kostet meg penger, men jeg er blitt glad i dem og jeg syns de er vakre. Når den brune sneglefamilen slimer seg videre etter pikniken er de frynsete og (egentlig litt) stygge. I går når jeg tok en røyk tok jeg en ensom vandrer på fersken på vei til den hvite vakre. Jeg satt der, på trammen med en røyk, og vurderte faktisk å gå inn å hente en klype jeg kunne plukke ham opp med, før det slo meg at dette er slikt som søringene driver med. Jeg bryr meg vel ikke om snegler, gjør jeg vel...? Jo, jeg gjør visst det, men skal snarest ta meg sammen, for selv om jeg liker å bo i søringland liker jeg bedre å være finnmarking so bor i søringland og jeg forbeholder meg retten til å velge å ikke bry meg om dem. Verken søringene, bergenserne eller sneglene. 

Ps: I går (eller en annen dag, jeg husker ikke dagene fra hverandre lenger) så jeg en hvit varebil merket "Vanningskontroll", så det finnes altså et vanningspoliti her nede! Jeg ble så oppspilt og glad at jeg ikke fikk fotografert den, men skal sørge for at jeg ikke bli like paff neste gang. Nemlig. Og nå er det fredag, at last, og jeg har planer om å rydde under trappen. (Festlig helg altså.)

6 kommentarer:

Anonym sa...

J'aime vraiment votre article. J'ai essaye de trouver de nombreux en ligne et trouver le v?tre pour être la meilleure de toutes.

Mon francais n'est pas tres bon, je suis de l'Allemagne.

Mon blog:
rachat pret hypothecaire aussi simulation Rachat De Credit meilleur taux

Tenkerbell sa...

Se! En rar spam-kommentar! Ikke skjønner jeg hva de skriver og jeg tviler på at de skjønner hva jeg skriver :)

Tenkerbell sa...

Jeg google-oversatte og det viser seg at denne representanten virkelig setter pris på innlegget mitt om snegler og anbefaler meg å kikke innom nettsiden deres for å refinansiere lånet mitt. Hun beklager at fransken er dårlig, men forklarer dette med at hun er tysk. Siden jeg blogger på norsk og ikke forstår verken tysk eller fransk kunne hun liksågodt skrevet reklamen sin på tysk, tenker jeg, men hun gjør som hun vil :)

Siven sa...

Jeg har fått samme!

Men noen på norsk satte pris på innlegget om snegler. Selv bruker jeg nok dobbelt lag med latekshanser før jeg plukker på en slik. Heldigvis bor jeg i blokk med vaktmester... ;)

Bente sa...

Ifølge søsteren min finnes det en snegle som spiser slemme snegler. Den snille sneglen spiser ikke grønne ting..bare snegler som forsyner seg av hagen vår..Problemet med dette er kanskje at man uansett må ha snegler i hagen? Ps ..dette er ikke spam, men snegleinfo...

Anonym sa...

Jeg begynner nå å lure på om du har spammet hagen min med brunsnegler.. Jeg har nemlig en kjøkkenhage (2x1,5 m2) med ulike urter, blomster og plukksaltat. Brunsnegler fra helvete har forsynt seg så grådig at jeg er alterert, fortvilet, hatsk og inful på godt trøndersk. Jeg brukte hverken hansker eller klype men bare trøndernever og puttet dem i en blikkboks med bensin. Noe som er dyreplageri, men når de hadde spist opp 2/3 av salatbestanden min var tålmodigehten, naturverngleden, forståelsen, tivlgivelsen, mildheten og jesus-elsker alle-også-sneglene borte og igjen var bare killer-innstiktet mitt... sorry, måtte bare få det ut!